Ma már az órákat ezzel a módszerrel is feldobhatjuk, azaz egy-egy szófelhő alkalmazásával.
Az első ötletem, hogy egy szerző élete által, egy irodalmi mű kapcsán készítek el egy szófelhőt és annak szavait használva dolgozom fel diákjaimmal közösen az új tananyagrészt. Például Radnóti Miklós élete és művei kapcsán a következőt készítettem el a Tagul segítségével. A kulcsszavak könnyebbé teszik életszakaszainak összekapcsolását, műveinek mondanivalóját, keletkezését, stb.
A második ötletem ugyanezzel a szófelhővel kapcsolatos még. Ezt a szófelhőt összefoglaló órán is használhatjuk a diákokkal, illetve akár egy dolgozat során is, például a következő feladatokkal:
1. Találd meg a szófelhőben a helyszíneket, helyiségeket és írd le hogyan kapcsolódik Radnótihoz. 2.Válassz ki egy művet és írd le a tanultakat róla, majd fejtsd ki véleményed (Miért tetszik? Miért nem? Miért esett erre a választásod? stb.).
1. Találd meg a szófelhőben a helyszíneket, helyiségeket és írd le hogyan kapcsolódik Radnótihoz. 2.Válassz ki egy művet és írd le a tanultakat róla, majd fejtsd ki véleményed (Miért tetszik? Miért nem? Miért esett erre a választásod? stb.).
A harmadik ötletem az, hogy egy új mű szövegéből készítek szófelhőt. Először megkérném a diákjaimat, hogy alkossanak csoportokat, majd a csoporton belül a szavak segítségével alkossanak egy történetet. Ezután ismertetnék egymással a létrehozott szövegeket, majd közösen az eredeti szöveget elolvasnánk és arról beszélgetnénk. Ezzel fejlesztjük a kreativitásukat, szövegalkotásukat, majd egy új művel bővítjük tudásukat. Ezt a szófelhőt Jason Davies' Word Cloud Generator segítségével készítettem el. Ennek használata nagyon egyszerű, könnyen kezelhető, nagyobb szövegek feldolgozására is alkalmas. Példaként Örkény István Nincs semmi újság című novelláját használtam. A következő képen pedig az ehhez alkotott szófelhő látható:
A negyedik ötletem a másik szakomhoz kapcsolódik, a némethez. Ezt a példát több korosztályban is alkalmazni lehet. A következő szófelhőt a WordItOut oldalon készítettem el, ezt az oldalt is könnyű kezelni, több alakzat, minta is kiválasztható, illetve a betűk színét, a hátteret is változtatni lehet. Amint elkészül a szófelhő, a mentéshez csak egy email címre van szükség, amire elküldik az elkészített felhőcskét, onnan letölthető vagy több helyre is megosztható. Ezzel a szófelhővel egy adott témát járhatunk körbe vagy akár egy érettségiző osztálynak egy tételéhez segítség lehet. Ebben az esetben most az iskolát választottam témának és a következő képet alkottam hozzá, a diákok feladata pedig az, hogy ennek segítségével egy összefüggő szöveget alkossanak.
Az ötödik feladat már az idegennyelv elsajátításának kezdetén alkalmazható, itt ugyanis személyes névmásokat kell összepárosítani a ragozott igékkel. A WordSift oldalt használtam, ahol szintén csak be kell írni a szavakat egymás után és kreál egy képet. Ennek a kezelése számomra nem volt teljesen világos, még pedig azért, mert a képet nem igazán tudtam formázni úgy, ahogy én szerettem volna (lehet az idő segítene kitapasztalni, de kezdetnek talán megfelel). A végeredmény nem a legjobb lett, de használható. Itt akár a diákok össze is köthetik a személyes névmásokat az igékkel, vagy ki is írhatják a párokat, majd mondatokat alkothatnak ezekből:
Ezek elkészítése egyes programok segítségével nagyon egyszerű, újabb és újabb feladatokat találhatunk ki, ezáltal élvezetesebbé tehetjük a diákok számára az órát, a tanulás "gyerekjátékká" válik. Ezeket a tanárok és a diákok is elővehetik a későbbiekben, akár órán, dolgozati kérdéshez, otthoni feladathoz, ismétléshez, gyakorláshoz, összefoglaláshoz, stb. A későbbiekben szeretném alkalmazni ezeket a feladatokat, mivel ezeket bármilyen évfolyamban bevethetjük, természetesen évfolyamhoz és tananyaghoz igazítva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése