A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód, amely egy angol rövidítésből (Quick Response) kapta a nevét, aminek jelentése "gyors válasz". A QR-kódba különböző információkat ágyazhatunk be. Hogyan is alkalmazhatjuk az órán? Elkészítettem egy tanóra tervét, amely QR-kódok alkalmazásának sorát tartalmazza.
A terv egy irodalom órához készült, ahol József Attila Tiszta szívvel című versét elemezzük, 11. osztályban, tehát középiskolában. Fontos, hogy a tanulók kompetencia-területeit fejlesszük ezekkel a feladatokkal. A következő területeket fejleszthetjük ezen az órán: hatékony, önálló tanulás; anyanyelvi kommunikáció; esztétikai-művészeti tudatosság, kifejezőkészség; digitális kompetencia; vállalkozói kompetencia.
Ráhangoló feladatnak egy szófelhőt készítettem el, amelyhez az utasításokat a QR-kód segítségével tudhatnak meg a diákok. Ezek a feladatok fejlesztik a kifejezőkészséget és a vállalkozói kompetenciát, mivel majd a második feladatot elvégezve, páran megoszthatják a többiekkel, amit alkottak. Ezek a feladatok, körülbelül 15 percet vesznek igénybe az óra elején.
Miután a feladatokkal végeztünk egy zenés feldolgozást néznénk meg a diákokkal, amit ezen a QR-kódon érhetnek el. Ezt a videót nem feltétlenül kell végignézni, de belefér az óra keretébe, ha a diákok kedvet kapnak a zene végighallgatására.
A óra hátralevő részében pedig a két szöveget hasonlítanánk össze a diákokkal, amit szintén a QR-kódok beolvasásakor érhetnek el. A párok egyik tagja a Pilvaker szöveget olvasná el, míg a másik az eredetit és megosztanák egymással a szövegek jellegzetességeit, majd közösen megbeszélnénk ezeket, ezzel elemezve a verset is.
Az óra lezárásaként először visszajelzést kérnék a diákoktól, hogy hogyan érezték magukat az órán, milyennek érezték a feladatokat, van e olyan dolog, ami nem érthető, mi tetszett és mi nem, stb. Legvégül egy házi feladatot adnék fel, ami a digitális kompetenciát fejlesztené, hiszen, amiket párban költöttek verseket, QR-kód elkészítésével továbbítanák el hozzám. Ez is csak pár percet vesz igénybe, hiszen egyszerűen mutatható be a diákoknak a használata és alkalmazhatják a későbbiekben is.
A QR-kódokat a QR Code Generator segítségével készítettem el, aminek használata nagyon egyszerű. Az órákat ezekkel egy kicsit izgalmasabbá tehetjük és színesebbé a különböző feladatok által, amiket ezek a kódok rejtenek. Ezekhez a feladatokhoz több digitális eszközre is szükség van, számítógép, projektor vagy interaktív tábla, internet, illetve a diákoknak olyan eszköz, amellyel leolvashatják ezeket a kódokat. Fontosnak tartom, hogy ilyenkor is a pedagógus kézben tartsa az óra menetét, ne csak feladja a feladatokat és a diákoktól várja, hogy ők majd elvégzik, ő pedig felügyelet nélkül hagyja őket, mivel ez nem megfelelő tanári viselkedés, illetve a diákok sem működnének úgy együtt, mint ha felügyelet alatt dolgoznának. Ezért fontos a folyamatos figyelem, az ellenőrzés, a feladatok pontos tisztázása és az óra menetének irányítása.
(Megjegyzés: A szófelhőt a Tagul által készítettem el.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése