A jövő én vagyok,
a jövő ti vagytok, a jövő mi vagyunk! Egy olyan világban élünk, ahol az oktatás
válságban van. Mindenhol azt hallani, hogy a pedagógusok és a diákok egyaránt
leterheltek, kimerültek, nem élvezik már azt, amit csinálnak, nem szeretnek ott
lenni, ahol vannak.
Akkor mégis mi
inspirál arra, hogy tanár legyek? A vágy, hogy ezen a nézeten változtatni
lehet. A vágy, hogy a diákok és a tanárok élete, kapcsolata jobb legyen. Egy
olyan közeg kialakítása, ahonnan nem menekülnek, hanem vágynak arra, hogy újból
ott lehessenek. Ez természetesen nem egyszerű feladat, sőt nagyon is nehéz. Úgy
gondolom, mindenki tudja, miről beszélek. Akkor mégis mit tehetek én? Mégis mit
jelent az, hogy tanárnak lenni? Arról, hogy milyen a rossz és a jó tanár,
mindenkinek van egy sajátos képe, mindenkiben születtek már sztereotípiák ezzel
kapcsolatban. Na de álljunk csak meg egy pillanatra! Létezik egyáltalán ilyen?
Jó vagy rossz tanár? Hiszen mindenkiben ott lehetnek a tanár pozitív és negatív
tulajdonságai, azonban, hogy én milyen tanár leszek, arról én tehetek, én
alakíthatom ki.
Kezdem azzal,
hogyan lépek be egy osztályterembe. Úgy lépek be, hogy elvárások listája áll
előttem, ami feszültséget kelt bennem, azzal a tudattal megyek be, hogy a
diákok fegyelmezetlensége, érdektelensége fogad, majd ennek tudatában tartom meg
az órát? Vagy úgy, hogy reménnyel, lehetőségek sorával állok szemben? Az ajtó,
amelyen belépek, egy kapu lehet számomra, amely egy jobb jövő reményében nyílik
meg előttem, ahol olyan diákok várnak, akik tettre készek. Alkothatunk,
fejlődhetünk együtt, segíthetjük egymást. Azt a teret, ahol vagyunk, komolyan
kell vennünk, hiszen ott varázsolhatunk, ott vannak a lehetőségek, amelyeket
felhasználhatunk.
Motiváció.
Mindenkinek nagyon fontos, hiszen a lelkesítés, bíztatás hatására még jobban
szeretnénk, akarjuk a célt elérni. Velem szemben ülnek majd a leendő orvosok,
pénzügyi tanácsadók, pedagógusok, elnökök. Nem mindegy hogyan értékelem, hogyan
motiválom, hogy motiválom e őket egyáltalán. Visszajelzésekre szükségünk van,
tanároknak és diákoknak is. Így tudják meg a diákok, hogy miben jók, és milyen
területen kell még fejleszteniük önmagukat. Így kapnak bíztatást, segítséget,
támogatást. Nem mindegy, hogy azt mondom, „nem tudsz semmit, ülj le egyes!” vagy
azt, hogy „máskor készülj fel jobban és a következő órán számolj be nekem a
tanultakról”, ezzel esélyt adva hiányossága pótlására.
A visszajelzést és azt értékelést elkülöníteném egymástól. Miért ne adhatnék visszajelzést anélkül, hogy osztályzatot kapna a diák? Szükség van e osztályzatra? Tanárként, ha lehetőségem adódik rá, például egy olyan technikát próbálnék ki, amely pontrendszerre épül, nem jegyekre. Pontokat az órai aktivitással, kiselőadással, beadandóval, feladatok elvégzésével, valamiféle számonkérési formával lehetne szerezni és a hónap végén a diák kapna egy jegyet a pontjai alapján. Itt mindenki az érdeklődési kör alapján is szerezhetne pontokat, például kiselőadást készít „a költők szerelmi életéről”, mert őt éppen ez a téma foglalkoztatja, ezt tartja érdekesnek, ezért pedig pontot kap. Vagy, a diákok egyéni portfóliót készítenek a tanultakról. Ma már sok módszer adódik arra is, hogy a diákok aktivitási szintjét emeljük. Különböző bemelegítő játékok (pl.: vakhernyó, tedd, amit mondok, stb), csoportmunkák (mozaik, kérdezz-felelek, stb.), egyéni feladatok, versenyeztető feladatok, stb.
A visszajelzést és azt értékelést elkülöníteném egymástól. Miért ne adhatnék visszajelzést anélkül, hogy osztályzatot kapna a diák? Szükség van e osztályzatra? Tanárként, ha lehetőségem adódik rá, például egy olyan technikát próbálnék ki, amely pontrendszerre épül, nem jegyekre. Pontokat az órai aktivitással, kiselőadással, beadandóval, feladatok elvégzésével, valamiféle számonkérési formával lehetne szerezni és a hónap végén a diák kapna egy jegyet a pontjai alapján. Itt mindenki az érdeklődési kör alapján is szerezhetne pontokat, például kiselőadást készít „a költők szerelmi életéről”, mert őt éppen ez a téma foglalkoztatja, ezt tartja érdekesnek, ezért pedig pontot kap. Vagy, a diákok egyéni portfóliót készítenek a tanultakról. Ma már sok módszer adódik arra is, hogy a diákok aktivitási szintjét emeljük. Különböző bemelegítő játékok (pl.: vakhernyó, tedd, amit mondok, stb), csoportmunkák (mozaik, kérdezz-felelek, stb.), egyéni feladatok, versenyeztető feladatok, stb.
A tanárok felé
való visszajelzés? Az osztály egy tükör, mely azonnal megmutatja, mit csinálunk
jól és miben kell változnunk. „Ezeket a diákokat semmi nem foglalkoztatja, csak
a beszélgetés, a nyüzsgés és a telefonozás. Semmi értelme nincs így a
tanításnak, senki nem figyelt rám, pedig érdekes, izgalmas órát tartottam.”
Valóban? Át kell gondolnom, mi az, ami nekem izgalmas és mi az, ami a diákok
számára az lehet. Ha elkezdem a világot, a tanulást az ő szemszögükből nézni,
átgondolom az adott helyzetet, közelebb kerülhetek hozzájuk, valóban
izgalmasabbá tehetem az órákat.
„Az órán telefonozás,
internet használata tilos, a telefont kikapcsolt állapotban a táska aljára
tegyétek!” Még mindig itt tartunk, vagy már változunk? A mai fiatalok egy
digitális világban nőnek fel, miért ne vinnénk be az oktatásba a modern
eszközök használatát, ha ezzel könnyíthetjük az új ismeretek megszerzését,
javíthatunk tanulási szokásaikon. Ma már a tanároknak ebben hatalmas
felelősségük van, mivel vannak diákok, akiknek szülei nem rendelkeznek modern
eszközök használatának tudásával, így a tanár feladata ezt megtanítani. Különböző
módszerekkel, eszközökkel színesíthetjük az órát. Irodalom szakos tanárként
például létrehozhatunk a Facebook-hoz hasonló oldalakat (amiről már egy korábbi
bejegyzésemben olvashattok), ahol költők oldalait hozzák létre a diákok. Közös
tereket lehet létrehozni, közös csoportokat, ahol megoszthatunk egymással újabb
információkat, olvasmányokat, cikkeket, érdekességeket, házi feladatokat, stb.
Német szakos tanárként pedig különböző applikációkat ajánlhatok a diákok
számára, aminek segítségével szavakat tanulhatnak és akár jutalom is járhat
bizonyos mennyiségű szó megtanulása után.
Nekem az a célom,
hogy a diákok motiváltak legyenek, hasznosnak érezzék a tanulással eltöltött
időt, fejlődjenek, új ismereteket szerezzenek és ismereteket osszanak meg
egymással, kapcsolatokat teremtsenek, célokat tűzzenek ki és érjenek el. Ha a
munkámat ilyenné alakítom, az energiát a diákokból nyerhetem, hiszen ők hálásak
lesznek azért, amilyenné teszem a környezetüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése